Transparentnosť ako záväzok: členské nadácie a nadačné fondy ASFIN naplnili najvyššie štandardy

Asociácia firemných nadácií a nadačných fondov aj tento rok ocenila svojich členov za dodržiavanie najvyšších štandardov otvorenosti. Všetkých 17 členských nadácií a nadačných fondov úspešne splnilo 24 kritérií Kódexu transparentnej nadácie/nadačného fondu a získalo Certifikát transparentnosti. Ten potvrdzuje, že firemní donori na Slovensku dokážu ísť pri zverejňovaní informácií ďaleko nad rámec zákona a dlhodobo si budujú dôveru voči verejnosti aj prijímateľom podpory.

Kódex transparentnosti pokrýva riadenie, financovanie, výber projektov, strategické smerovanie aj zverejňovanie výsledkov. Súlad s ním každoročne overuje nezávislý audit KPMG, čo dáva oceneniu váhu, ktorá je v slovenskom nadačnom sektore unikátna.

„Transparentnosť nie je doplnok, ale základná hodnota.“

Tatiana Švrčková, predsedníčka ASFIN a predstaviteľka Nadačného fondu Telekom, zdôrazňuje, že otvorené fungovanie je pre členov asociácie dlhodobým záväzkom, nie jednorazovým gestom: „Získanie certifikátu je silným signálom pre verejnosť, partnerov aj prijímateľov podpory, že členovia ASFIN pristupujú k narábaniu s darovanými aj verejnými prostriedkami zodpovedne, férovo, efektívne a s maximálnou otvorenosťou, čo je základom dobrej praxe donora.“

Dodáva, že filantropický sektor na Slovensku sa v poslednom období rýchlo posúva dopredu a vznikajú nové iniciatívy, ktoré menia zabehnuté štandardy.

„Tešíme sa z každého príkladu dobrej praxe – nech už prichádza z akéhokoľvek miesta v rámci sektora. Zároveň chceme zdôrazniť, že vysoké štandardy u nás nie sú výnimkou. V ASFIN ich dlhodobo plní celá skupina nadácií a fondov, ktoré spolupracujú, zdieľajú skúsenosti a posúvajú transparentnosť v slovenskej filantropii smerom k profesionálnej európskej úrovni.“

Zástupcovia a zástupkyne členských nadácií a nadačných fondov ASFIN pri udeľovaní Certifikátu transparentnosti

ASFIN: platforma pre modernú a otvorenú firemnú filantropiu

Asociácia zároveň dlhodobo podporuje dialóg a spoluprácu v témach ako etické darcovstvo, kvalitné partnerstvá a efektívne programy pomoci. Spoločným napĺňaním štandardov tak členovia ASFIN posilňujú dôveru v nadačný sektor a prispievajú k tomu, aby filantropia zostala profesionálnym, spoľahlivým a udržateľným partnerom pre celé neziskové prostredie.

Transparentnými nadáciami a nadačnými fondami sa za rok 2024 stali:

  • Nadácia ESET
  • Férová nadácia O2
  • Nadácia KIA Slovakia
  • Nadácia Orange
  • Nadácia Slovenskej sporiteľne
  • Nadácia SPP
  • Nadácia Televízie Markíza
  • Nadácia Tesco
  • Nadácia VÚB
  • Nadačný fond Accenture pri Nadácii Pontis
  • Nadačný fond dm drogerie markt pri Nadácii Pontis
  • Nadácia Lidl Slovenská republika
  • Nadačný fond Kaufland pri Nadácii Centra pre filantropiu
  • Nadačný fond Telekom pri Nadácii Pontis
  • ČSOB nadácia
  • Nadácia Tipsport
  • Nadácia Volkswagen Slovakia

Prehľad splnených kritérií si môžete pozrieť tu.